Kernwaarden

Wij willen dat jij je thuis voelt op een plek waar hoogwaardig en eigentijds onderwijs wordt gegeven. Waar iedereen welkom is en waar we betrokken zijn bij onze omgeving. Een eigen plek, op het juiste niveau, waar je de aandacht en kansen krijgt die je verdient.

Kwaliteit

Eén ding is zeker: onderwijs staat nooit stil. Er zijn altijd nieuwe inzichten, nieuwe methoden en experimenten. Dat is goed. Onze maatschappij is altijd in beweging en het onderwijs moet daarop inspelen. Dat betekent niet dat we met elke nieuwe wind meewaaien, maar wel dat we bewust en adequaat anticiperen op maatschappelijke veranderingen en nieuwe onderwijskundige inzichten. We bieden je alle ruimte om jezelf te ontwikkelen, zowel op intellectueel als op sociaal gebied. Op het Ostrea Lyceum vinden we 'blended learning' belangrijk; we combineren verschillende lesvormen waardoor het leren flexibeler en uitdagender wordt. Daardoor neem je de leerstof beter op, houd je makkelijker de focus en interesse vast, kun je op je eigen manier en tempo werken én blijft leren leuk.

Identiteit

Op het Ostrea Lyceum laten we ons inspireren door naastenliefde en zorg voor de wereld. We zijn een christelijke scholengemeenschap. Dat betekent dat we de christelijke feesten vieren, maar ook zoeken naar het verband tussen Bijbelse verhalen en jouw belevingswereld. Daarnaast stimuleren we onze leerlingen om met een open, onbevangen en kritische blik naar de omringende wereld te kijken. Heb je een andere levensbeschouwelijke achtergrond? Ook dan ben je bij ons van harte welkom.

Zit je bij ons op school? Dan krijg je les in levensbeschouwing/godsdienst. Je maakt kennis met verschillende levensbeschouwelijke en religieuze onderwerpen en we dagen je uit om naar aanleiding van deze thema's vragen te stellen, antwoorden te zoeken en keuzes te maken. 

Eigen plek

Een plek waar je je fijn voelt, die herkenbaar is en die veiligheid uitstraalt. Een eigen plek. Dat is wat wij jou willen bieden. Het Ostrea Lyceum is opgebouwd uit vier opleidingen: vmbo, mavo, havo en vwo. Elke afdeling heeft een eigen (deel van een) gebouw en een eigen gespecialiseerd docententeam. Dit team kent elke leerling en verzorgt onderwijs en begeleiding die precies bij jou past.

Juiste niveau

Onderwijs moet niet te moeilijk zijn, maar ook niet te makkelijk. Het moet bij je passen, het moet je uitdagen. Wij streven ernaar onze leerlingen op basis van het advies van de basisschool direct op het juiste niveau les te geven. Of dit nou in een vmbo-, mavo-, havo-, of vwo-klas is. En heb je een dubbel advies, dan krijg je kansen in een van onze kansklassen, die jou helpen het beste uit jezelf te halen. Wanneer blijkt dat het toch niet helemaal het juiste niveau is, kunnen leerlingen overstappen naar een andere opleiding. Want iedereen heeft recht op passend onderwijs. 

Aandacht

Op school is het belangrijk dat je je gekend, gewaardeerd en veilig voelt. Persoonlijke aandacht zorgt daarvoor. De mentor speelt hierin een belangrijke rol. Hij of zij komt in het eerste leerjaar thuis op bezoek en blijft de hele opleiding betrokken bij jou en je resultaten. Heb je behoefte aan extra zorg? Dan krijg je die, zo passend mogelijk. 

Kansen

Een middelbare schooltijd is een periode waarin je keuzes moet maken, waarin je jezelf kunt ontwikkelen en waarin kansen liggen. Zowel op intellectueel als op emotioneel gebied. Op het Ostrea Lyceum kun je jezelf in de breedte en in de diepte ontwikkelen. We bieden je een breed aanbod van vakken en daarnaast een groot aanbod van activiteiten op het gebied van cultuur en sport. Talenten op elk gebied krijgen bij ons de ruimte die ze nodig hebben. 

Betrokken

Dat we niet alleen op deze wereld zijn en dat we onze verantwoordelijkheden moeten nemen, daarvan zijn we ons op het Ostrea Lyceum volledig bewust. Onze samenleving en het milieu spelen een belangrijke rol in onze visie en dus ook in ons onderwijs. Van onze leerlingen vragen we dan ook betrokkenheid en maatschappelijk besef. Dit proberen we te bereiken door verschillende onderwijsactiviteiten die aansluiten bij deze onderwerpen.