Ostrea Jeugdjournaal (online Open Huis)

In de week van 8 februari organiseerden wij op alle locaties een online Open Huis: het Ostrea Jeugdjournaal. Drie avonden op drie locaties waarop we met een combinatie van een interactieve live uitzending en verschillende reportages de schoolgebouwen lieten zien. Het interactieve zat hem in het feit dat leerlingen die zich vooraf hadden opgegeven ook echt mee konden doen met de lesjes die gegeven werden aan het einde van elke uitzending. Leerlingen kregen vooraf een map thuisgestuurd waarin al het materiaal zat dat nodig was voor de lesjes.

Het leuke was dat de materialen voor alle afdelingen in de map zaten. Zo konden de leerlingen die dat wilden uiteindelijk 14 lesjes volgen! Denk hierbij bijvoorbeeld aan een opblaasbare kubus maken bij wiskunde (havo/vwo), een regenmeter maken bij aardrijkskunde (mavo) of een houten touwpuzzel maken bij techniek (vmbo). Maar ook bladerdeeghapjes bakken, leren over coördinaten of ontdekken hoe regen nou eigenlijk ontstaat, kwam voorbij. Daarnaast konden de leerlingen meedoen met bingo (wat zie je allemaal voobij komen deze avond) én het antwoord vinden op de laatste vraag van de Ostrea Game en daarmee een slagzin maken.

Dat de avond een succes was, merkten we achteraf aan de vele enthousiaste reacties die we kregen van leerlingen uit groep 8 en hun ouders/verzorgers. Dat was fijn om te horen want ook voor ons was dit een nieuwe manier van Open Huis organiseren en dus best spannend! In totaal hebben ruim 1000 mensen minimaal één uitzending gezien.

Alle lesjes, de live-delen en de filmpjes zijn terug te zien op onze website.