Interview
Kun je ons iets vertellen over de visie en het doel van de nieuwbouw? Wat maakt dit gebouw speciaal voor de toekomst van het Ostrea Lyceum?
Sinds 1 augustus ben ik in dienst op het Ostrea Lyceum als rector mavo-havo-vwo. Ik mag van geluk spreken dat ik direct met mijn neus in de boter val en betrokken mag zijn bij onze nieuwbouw. Ik ben dan wel niet bij het voortraject betrokken geweest, maar inmiddels ben ik volledig aangehaakt en kijk ik er erg uit naar het moment dat we met onze leerlingen onze nieuwe school kunnen betrekken.
Het gebouw aan de Fruitlaan heeft een lange geschiedenis. In het nieuwe gebouw willen we het ‘Fruitlaan 3-gevoel’ behouden, want dit is iets bijzonders. De architect is expliciet meegegeven dat we graag een duurzaam, toekomstbestendig en huiselijk gebouw willen. We zijn erg tevreden met de vertaling van deze wensen in het ontwerp. Door bijvoorbeeld open leercentra hebben we de kans om het onderwijs flexibel te organiseren, dat is iets wat we graag willen. School is meer dan een gebouw met vier muren waar les wordt gegeven door docenten. We willen juist dat leerlingen zelf ook tot leren komen. Dit kan bijvoorbeeld ook na schooltijd in de open leercentra.
Hoe gaat de nieuwe school de leeromgeving verbeteren voor de leerlingen en leraren? Welke nieuwe faciliteiten worden toegevoegd?
Een nieuwe school is iets bijzonders, maar we zeggen ook altijd dat er een nieuwe jas komt rondom ons Ostrea. Dit betekent dat de mensen en het ‘Ostrea-gevoel’ gelijk blijven, maar dat we dit wel gaan doen in een spreekwoordelijke nieuwe jas. Een jas waar we zeker te weten erg blij mee gaan zijn. We krijgen namelijk een ‘warm’ en open gebouw. Er is door de architect goed nagedacht over zichtlijnen en over ‘beschutting’. We willen namelijk ook een huiselijk gevoel creëren. In het oude gebouw hadden we een grote aula. We kiezen nu bewust voor twee wat kleinere aula’s, oftewel huiskamers. Natuurlijk zijn ze groter dan bij de meeste mensen thuis, maar het is wel een bewuste keuze om het gevoel te versterken. Het gebouw voldoet daarnaast aan de huidige standaarden. Ondanks dat het oude gebouw zeker nog voldoet aan de eisen, is het op bepaalde zaken wel verouderd. Een voorbeeld van de verbetering gaat zeker het binnenklimaat zijn.
Het ‘oude’ gebouw had veel zaken waar de school erg blij mee was, bijvoorbeeld de binnentuin. Het was een expliciete wens van leerlingen om de binnentuin te behouden. Dit is dan ook de reden dat we in de nieuwbouw wederom een binnentuin krijgen. Kortom: veel mooie zaken om naar uit te kijken voor de leerlingen en voor ons als school.
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen die jullie zijn tegengekomen in dit bouwproces? Hoe zijn deze opgelost? Hoe is daarbij samengewerkt met de partners?
Het is mooi om een bouwproces op deze manier mee te maken. Natuurlijk komen we regelmatig uitdagingen tegen, zoals bijvoorbeeld de netcongestie waar u in een eerdere bouwupdate over heeft gelezen. We weten dat de betrokken partijen bij de netcongestie erg hard werken, maar het blijft voor ons spannend om te weten hoeveel capaciteit we hebben op het moment van oplevering.
Het is fijn voor ons dat o.a. Peters bouw & onderbouw (het bouwbedrijf) met ons meedenkt. Je merkt dan toch dat zij de experts zijn op het gebied van bouwen. Samen met onze expertise op het gebied van onderwijs, heb ik er alle vertrouwen in dat we de uitdagingen die we tegen gaan komen vanzelf gaan overwinnen.
Welke duurzame maatregelen worden er genomen in de nieuwbouw? Hoe draagt het nieuwe gebouw bij aan een milieuvriendelijke toekomst?
In de Tender-uitvraag hebben destijds duurzaamheidseisen gestaan. Die vinden we als organisatie erg belangrijk. Ook de leerlingen hebben in meerdere gesprekken aangegeven dat ze duurzaamheid ontzettend belangrijk vinden. Persoonlijk vind ik het erg goed dat leerlingen hier op deze manier over nadenken. Daar mogen we als gemeenschap trots op zijn.
In de bouw wordt nagedacht over het gebruik van materialen. Een mooi voorbeeld op het gebied van duurzaamheid is dat de fundering van de oude school in stukken is gebroken en weer in de nieuwe fundering wordt gebruikt. Zoals we allemaal weten is een budget altijd, wat je ook doet, aan de krappe kant. Het bouwbedrijf gaat in overleg met ons zo efficiënt mogelijk met het beschikbare budget om, zodat er slimme en duurzame keuzes worden gemaakt.
In hoeverre zijn leraren en leerlingen betrokken geweest bij het proces en in hoeverre kunnen zij feedback geven?
Ongeveer twee jaar geleden is er gestart met sessies over de nieuwbouw met medewerkers en leerlingen. Op dat moment was het vooral plannen smeden en een ideale school creëren. Op dit moment zijn we met de collega’s bezig met de concretisering, bijvoorbeeld op het gebied van de inrichting van de lo-zalen. Het is mooi om te zien hoe collega’s naast hun huidige baan bereid zijn om hier zoveel tijd in te investeren. Als school voelen we een heel grote betrokkenheid en bereidwilligheid om te helpen. Natuurlijk zijn er wel eens zaken die collega’s liever anders zouden zien, dan wordt dit besproken en wordt er samen gezorgd naar mogelijkheden. Het is een fijn proces om met elkaar te lopen.
Wat hoop je dat dit nieuwe gebouw betekent voor de band tussen school en gemeenschap in Goes?
We zijn erg dankbaar dat de gemeente Goes middelen beschikbaar heeft gesteld zodat wij de nieuwbouw kunnen realiseren. Een schoolgebouw is een gebouw dat naast onderwijs voor meer zaken wordt gebruikt. Al jaren wordt het gebouw aan de Fruitlaan gebruikt in de avonduren, voor bijvoorbeeld Spaanse les of VCA-cursussen, maar ook worden er allerlei sporten gegeven in de LO-zalen. Op dit moment hebben we dit even stopgezet vanwege de bouw en hebben we de verhuuractiviteiten verplaatst naar onze andere locatie aan de Bergweg, maar natuurlijk wordt dit na de oplevering van het gebouw weer opgepakt. We vinden het belangrijk dat de school in de gemeenschap staat.
Het is bijzonder dat het bouwproces plaatsvindt terwijl het onderwijs gewoon doorloopt. Leerlingen en personeel zien elke dag ontwikkelingen op de bouw. Dat is bijzonder, apart en mooi tegelijk. Je merkt dat het bouwproces echt leeft bij de leerlingen die dagelijks in het gebouw aan de Fruitlaan rondlopen. Natuurlijk is er wel eens wat overlast van de bouw, maar het sloopbedrijf is erg bereidwillig om met ons mee te denken. Zo hebben ze bepaalde sloopwerkzaamheden expres in de vakantie uitgevoerd om de overlast voor het onderwijs te beperken.
|