Nieuwbouw-update november 2024

Voorwoord

Twee maanden geleden informeerden wij u voor het laatst over de bouw van onze nieuwe school, daarom is het weer tijd voor een update. Om te beginnen met goed nieuws, want onze definitieve bouwvergunning is binnen. Grote dank aan iedereen die hierbij betrokken is geweest, is zeker op zijn plaats. In de praktijk betekent dit dat we nu echt mogen gaan bouwen. Dat komt goed uit, want de komende weken wordt het terrein bouwrijp gemaakt. Hiermee bedoelen we dat het 'bouwvlak' gereed wordt gemaakt. Dit betekent dat er gebroken puin (de fundering van de oude school) in het bouwvlak wordt gereden zodat hierop over een paar weken de boorstelling kan komen te staan, waarna er wordt gestart met het plaatsen van de boorpalen. Voor de kerstvakantie is dit alles naar alle waarschijnlijkheid afgerond. Maar voordat het zo ver is, is het tijd om terug te blikken op de afgelopen twee maanden.

 

De sloop

In de laatste update lieten we u foto’s zien van de sloop van het gebouw. We konden toen nog door het gebouw lopen en alle ruimtes en lokalen waren nog goed herkenbaar. In de weken die volgden kwam er helaas nog meer asbest aan het licht, meer dan Peters Bouw & Onderhoud had verwacht. Belangrijk om nogmaals te melden is dat er nooit een risico is geweest voor wie dan ook. Het heeft altijd goed verstopt gezeten, dat is ook de reden dat we het niet wisten.

Voor Peters Bouw & Onderhoud was dit een behoorlijk domper, maar gelukkig kon het sloopbedrijf na een paar weken verder met de sloop. Dit verliep gelukkig allemaal erg voorspoedig. Tijdens het slopen zagen we hoe stevig het gebouw was. We vonden het bewonderenswaardig om te zien hoe de slopers ons gebouw sloopten. Met een grote kraan konden ze stukken materiaal sorteren alsof ze een pincet vast hadden. Vakwerk, met een hoofdletter V. 

De laatste gang die net voor de herfstvakantie werd afgebroken was de 60-gang (de gang parallel aan de Lindenstraat). In de week van de brugklasshow (9 t/m 12 oktober) hebben we wat expedities door het gebouw gedaan met de collega’s en vrijwilligers die kwamen helpen tijdens de brugklasshow. Veel van deze mensen hebben ook als leerling (soms tientallen jaren geleden) op onze school gezeten, dan is het natuurlijk extra bijzonder. Het waren immers de laatste dagen dat we door het gebouw konden lopen. Het blijft bijzonder dat een school die er vele tientallen jaren heeft gestaan en waar duizenden leerlingen onderwijs hebben gevolgd, er straks niet meer is. Ik moet er soms maar niet te veel over nadenken, want ondanks dat ik nog maar een jaar of vijf aan onze school verbonden ben, krijg ik daarvan zelf wat sentimentele gevoelens. Hoe moet dat zijn als je er zelf les hebt gehad en/of als je er al tientallen jaren werkt? Gelukkig werken we toe naar iets heel erg moois, dus dat maakt veel goed.

 

Nostalgie voor ons jaardoel

Tijdens de brugklasshow haalden we geld op voor ons jaardoel. Dit jaar is dat het Prinses Máxima Centrum in Utrecht, waar helaas twee leerlingen van onze school op dit moment erg vaak komen. We hebben het fantastische bedrag van € 7700,- opgehaald tijdens de brugklasshowweek. Dit hebben we gedaan met de verkoop van (zelfgebakken) taart, de verkoop van programmaboekjes, giften, maar ook met de verkoop van tegeltjes uit de oude 060-gang. ’s Avonds laat zijn er nog tegels door de collega’s uit de ‘oude school’ gehakt die voor tientallen euro’s werden verkocht. Dit natuurlijk allemaal voor het goede doel. We hebben nog voorraad liggen, dus mocht u nog heel graag zo’n tegel kopen, dan horen we het graag van u. Het zijn immers echte collectorsitems.

 

Sfeerimpressie 

Op 6 en 7 november hadden we informatieavonden voor de ouders van groep 8 leerlingen. We vinden het fijn om te vertellen wie we zijn als school en waar we voor staan. Elke school is goed, daarom moet je een school kiezen waar je je thuis voelt. Voor de huidige groep 8 leerlingen is dat best een uitdaging, omdat ons toekomstige gebouw er op dit moment nog niet staat. We hebben inmiddels een paar mooie afbeeldingen van de binnenkant gekregen van de Twee Snoeken en Peters Bouw & Onderhoud heeft een filmpje gemaakt van de buitenkant. Dit willen we graag met u delen, omdat we er erg trots op zijn. Dinsdag 5 november hadden we teammiddagen en hebben we het filmpje laten zien. De collega’s vonden het erg mooi en ook tijdens de informatieavonden voor de ouders van groep 8 leerlingen hoorden we positieve reacties. We hopen dat u dit ook onderschrijft.

 

Voorbereidingen bouw

Ondanks dat er op het bouwterrein nog niets te zien is van onze nieuwe school, is het bouwbedrijf inmiddels druk bezig met de voorbereidingen. Zo is er gestart met de productie van het betoncasco. De platen komen op dit moment een voor een uit de fabriek. Voor het gebouwdeel dat het eerst wordt gebouwd (gebouw A) zijn dit er minimaal honderd. Een behoorlijk aantal, maar ontzettend fijn dat de ‘bouw-op-afstand’ van onze nieuwe school is gestart. Dat maakt het toch allemaal nog echter. 

Ander mooi nieuws is dat VKP uit Kapelle de houtskeletbouwelementen gaat maken. We vinden het fijn dat op deze manier regionale bedrijven betrokken worden bij de bouw van onze school. Er wordt op dit moment hard gewerkt aan alle onderdelen van onze school. In februari wordt alles naar Goes gebracht, zodat dan gestart kan worden met de opbouw van de school. Onze uitvoerder heeft mij verzekerd dat we daar ontzettend blij van gaan worden, dus stiekem kijk ik erg uit naar het moment dat we voor het eerst écht door onze nieuwe gangen kunnen lopen.

 

De inrichting

De 30e september was een dag waar ik al een paar weken naar uitkeek. We gingen namelijk met collega’s van het Ostrea en met het bouwbedrijf Peters Bouw & Onderhoud naar de architect, de Twee Snoeken, in ’s Hertogenbosch. Naast de architect van het gebouw was ook de interieurarchitect aanwezig. Als je het dan hebt over vloeren, dan voelt het toch precies alsof je voor je eigen huis o.a. een nieuwe vloer mag uitkiezen. Net zo leuk, maar ook zeker net zo spannend. We kregen uitleg over de materialen en we mochten meedenken over bepaalde zaken, wat we natuurlijk erg fijn vinden. Ik was erg positief verrast over de kwaliteit van de materialen. We wisten dat dit bouwbedrijf gaat voor kwaliteit, maar op dat moment werd dat weer bevestigd. Ons doel is dat we een huiselijke sfeer willen in de nieuwe school. Door o.a. de kleurstelling en de materiaalkeuze heb ik er alle vertrouwen in dat dit ook echt gaat lukken. 

 

Het Ostrea-gevoel in een nieuw jasje

Een nieuwe school, dat is niet zomaar iets. Het oude en bekende gebouw is deels gesloopt en het andere deel gaat rond de zomer tegen de vlakte. Jammer? Jazeker! Want het gebouw heeft een lange historie met veel mooie herinneringen bij heel veel mensen. Desondanks zijn we echt blij dat we een nieuwe school krijgen waar we de komende tientallen jaren weer mooie herinneringen kunnen maken met leerlingen en hen een goede start kunnen geven voor de toekomst. Hoewel het een nieuw gebouw is, blijven de mensen en de sfeer en daarom zal ook het bijzondere Ostrea-gevoel behouden blijven. Iets waar we als school best trots op mogen zijn, vind ik. 

Hieronder vindt u een interview met Micha Wijngaards, onze nieuwe rector sinds 1 augustus jl. In elke update laten wie iemand aan het woord die bij de nieuwbouw betrokken is. Op die manier krijgt u vanuit allerlei verschillende invalshoeken een indruk van wat er allemaal komt kijken bij dit bouwproject. 

Tot in de volgende update!

I.P.J. (Irene) van Meel

 

Interview

Kun je ons iets vertellen over de visie en het doel van de nieuwbouw? Wat maakt dit gebouw speciaal voor de toekomst van het Ostrea Lyceum?
Sinds 1 augustus ben ik in dienst op het Ostrea Lyceum als rector mavo-havo-vwo. Ik mag van geluk spreken dat ik direct met mijn neus in de boter val en betrokken mag zijn bij onze nieuwbouw. Ik ben dan wel niet bij het voortraject betrokken geweest, maar inmiddels ben ik volledig aangehaakt en kijk ik er erg uit naar het moment dat we met onze leerlingen onze nieuwe school kunnen betrekken.

Het gebouw aan de Fruitlaan heeft een lange geschiedenis. In het nieuwe gebouw willen we het ‘Fruitlaan 3-gevoel’ behouden, want dit is iets bijzonders. De architect is expliciet meegegeven dat we graag een duurzaam, toekomstbestendig en huiselijk gebouw willen. We zijn erg tevreden met de vertaling van deze wensen in het ontwerp. Door bijvoorbeeld open leercentra hebben we de kans om het onderwijs flexibel te organiseren, dat is iets wat we graag willen. School is meer dan een gebouw met vier muren waar les wordt gegeven door docenten. We willen juist dat leerlingen zelf ook tot leren komen. Dit kan bijvoorbeeld ook na schooltijd in de open leercentra.

Hoe gaat de nieuwe school de leeromgeving verbeteren voor de leerlingen en leraren? Welke nieuwe faciliteiten worden toegevoegd?
Een nieuwe school is iets bijzonders, maar we zeggen ook altijd dat er een nieuwe jas komt rondom ons Ostrea. Dit betekent dat de mensen en het ‘Ostrea-gevoel’ gelijk blijven, maar dat we dit wel gaan doen in een spreekwoordelijke nieuwe jas. Een jas waar we zeker te weten erg blij mee gaan zijn. We krijgen namelijk een ‘warm’ en open gebouw. Er is door de architect goed nagedacht over zichtlijnen en over ‘beschutting’. We willen namelijk ook een huiselijk gevoel creëren. In het oude gebouw hadden we een grote aula. We kiezen nu bewust voor twee wat kleinere aula’s, oftewel huiskamers. Natuurlijk zijn ze groter dan bij de meeste mensen thuis, maar het is wel een bewuste keuze om het gevoel te versterken. Het gebouw voldoet daarnaast aan de huidige standaarden. Ondanks dat het oude gebouw zeker nog voldoet aan de eisen, is het op bepaalde zaken wel verouderd. Een voorbeeld van de verbetering gaat zeker het binnenklimaat zijn. 

Het ‘oude’ gebouw had veel zaken waar de school erg blij mee was, bijvoorbeeld de binnentuin. Het was een expliciete wens van leerlingen om de binnentuin te behouden. Dit is dan ook de reden dat we in de nieuwbouw wederom een binnentuin krijgen. Kortom: veel mooie zaken om naar uit te kijken voor de leerlingen en voor ons als school.

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen die jullie zijn tegengekomen in dit bouwproces? Hoe zijn deze opgelost? Hoe is daarbij samengewerkt met de partners? 
Het is mooi om een bouwproces op deze manier mee te maken. Natuurlijk komen we regelmatig uitdagingen tegen, zoals bijvoorbeeld de netcongestie waar u in een eerdere bouwupdate over heeft gelezen. We weten dat de betrokken partijen bij de netcongestie erg hard werken, maar het blijft voor ons spannend om te weten hoeveel capaciteit we hebben op het moment van oplevering. 
Het is fijn voor ons dat o.a. Peters bouw & onderbouw (het bouwbedrijf) met ons meedenkt. Je merkt dan toch dat zij de experts zijn op het gebied van bouwen. Samen met onze expertise op het gebied van onderwijs, heb ik er alle vertrouwen in dat we de uitdagingen die we tegen gaan komen vanzelf gaan overwinnen.

Welke duurzame maatregelen worden er genomen in de nieuwbouw? Hoe draagt het nieuwe gebouw bij aan een milieuvriendelijke toekomst?
In de Tender-uitvraag hebben destijds duurzaamheidseisen gestaan. Die vinden we als organisatie erg belangrijk. Ook de leerlingen hebben in meerdere gesprekken aangegeven dat ze duurzaamheid ontzettend belangrijk vinden. Persoonlijk vind ik het erg goed dat leerlingen hier op deze manier over nadenken. Daar mogen we als gemeenschap trots op zijn. 
In de bouw wordt nagedacht over het gebruik van materialen. Een mooi voorbeeld op het gebied van duurzaamheid is dat de fundering van de oude school in stukken is gebroken en weer in de nieuwe fundering wordt gebruikt. Zoals we allemaal weten is een budget altijd, wat je ook doet, aan de krappe kant. Het bouwbedrijf gaat in overleg met ons zo efficiënt mogelijk met het beschikbare budget om, zodat er slimme en duurzame keuzes worden gemaakt.

In hoeverre zijn leraren en leerlingen betrokken geweest bij het proces en in hoeverre kunnen zij feedback geven?
Ongeveer twee jaar geleden is er gestart met sessies over de nieuwbouw met medewerkers en leerlingen. Op dat moment was het vooral plannen smeden en een ideale school creëren. Op dit moment zijn we met de collega’s bezig met de concretisering, bijvoorbeeld op het gebied van de inrichting van de lo-zalen. Het is mooi om te zien hoe collega’s naast hun huidige baan bereid zijn om hier zoveel tijd in te investeren. Als school voelen we een heel grote betrokkenheid en bereidwilligheid om te helpen. Natuurlijk zijn er wel eens zaken die collega’s liever anders zouden zien, dan wordt dit besproken en wordt er samen gezorgd naar mogelijkheden. Het is een fijn proces om met elkaar te lopen.

Wat hoop je dat dit nieuwe gebouw betekent voor de band tussen school en gemeenschap in Goes?
We zijn erg dankbaar dat de gemeente Goes middelen beschikbaar heeft gesteld zodat wij de nieuwbouw kunnen realiseren. Een schoolgebouw is een gebouw dat naast onderwijs voor meer zaken wordt gebruikt. Al jaren wordt het gebouw aan de Fruitlaan gebruikt in de avonduren, voor bijvoorbeeld Spaanse les of VCA-cursussen, maar ook worden er allerlei sporten gegeven in de LO-zalen. Op dit moment hebben we dit even stopgezet vanwege de bouw en hebben we de verhuuractiviteiten verplaatst naar onze andere locatie aan de Bergweg, maar natuurlijk wordt dit na de oplevering van het gebouw weer opgepakt. We vinden het belangrijk dat de school in de gemeenschap staat. 

Het is bijzonder dat het bouwproces plaatsvindt terwijl het onderwijs gewoon doorloopt. Leerlingen en personeel zien elke dag ontwikkelingen op de bouw. Dat is bijzonder, apart en mooi tegelijk. Je merkt dat het bouwproces echt leeft bij de leerlingen die dagelijks in het gebouw aan de Fruitlaan rondlopen. Natuurlijk is er wel eens wat overlast van de bouw, maar het sloopbedrijf is erg bereidwillig om met ons mee te denken. Zo hebben ze bepaalde sloopwerkzaamheden expres in de vakantie uitgevoerd om de overlast voor het onderwijs te beperken.
 

 

 

Ostrea Lyceum 2024